Εἶναι ἀπόλυτα δικαιολογημένη ἡ τιμή μέ τήν ὁποία περιβάλλομε ὅλοι τήν αὐτόχρημα θρυλική μορφή τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ. Ὄχι μόνο γιατί πέρασε καί ἀπό ἐδῶ, ἀπό τήν Κόνιτσα, καί ἐκήρυξε, ἀλλά καί γιατί μέ τίς περιοδεῖες του στήν Ἑλλάδα καί στήν Ἤπειρο – ἰδιαίτερα δέ στήν Βόρειο Ἤπειρο – στήριζε τούς σκλαβωμένους στούς Τούρκους Ἕλληνες στήν Ὀρθόδοξη Πίστη καί στήν ἀγάπη γιά τήν Πατρίδα.Ἡ 24η Αὐγούστου ἀποτελεῖ ὁρόσημο γιά τόν νεώτερο Ἑλληνισμό. Γιατί, κατά τήν ἡμερομηνία αὐτή, τό ἔτος 1779 μ.Χ., μαρτύρησε ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός. Γιά τόν Χριστό, γιά τήν Ἑλλάδα καί, εἰδικώτερα, γιά τήν Βόρειο Ἤπειρο. Καί ὑπῆρξε – κατά γενική ὁμολογία – ὁ κορυφαῖος πρόδρομος τῆς Ἐθνικῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821.
Δέν πρέπει νά λησμονοῦμε, ὅτι οἱ Ἀγαρηνοί, μέ τήν βία καί τίς σκληρές μεθόδους πού ἐξασκοῦσαν, κατάφερναν ἕναν ἀριθμό ἀπό τούς ὑποδούλους νά τόν κάνουν ἀρνησίθρησκο. Νά προδώση, δηλαδή, τήν Ὀρθόδοξη Πίστη του καί νά ἀσπασθῆ τόν μωαμεθανισμό. Αὐτό, ὅμως, εἶχε σάν συνέπεια νά παύσουν οἱ ἐξωμότες νά εἶναι Ἕλληνες, κάτι, πού ἄν συνεχιζόταν θά εἶχε τραγικές συνέπειες γιά τό Ἔθνος. Ὑπῆρξαν, μάλιστα, περιοχές στόν Ἑλλαδικό χῶρο, ὅπου οἱ περισσότεροι κάτοικοι ἔγιναν μωαμεθανοί καί, κατ’ ἀκολουθίαν, Τοῦρκοι.Ἀκριβῶς, ὅμως, στήν κρίσιμη ἐκείνη ὥρα «ἐγένετο ἄνθρωπος ἀπεσταλμένος παρά Θεοῦ» (Ἰωάν. αἸωάν΄,6), ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός. Ἐμόναζε, τότε, στό Ἅγιο Ὄρος, ἀλλά πληροφορούμενος τά δεινά πού ὑπέφεραν στόν κόσμο οἱ ραγιᾶδες, ἀποφάσισε νά ἀφήση τήν ἡσυχία καί τήν πνευματική ἄσκηση καί νά κηρύξη τό θέλημα τοῦ Θεοῦ στόν λαό, πού, κατά τόν λόγο τῆς Γραφῆς, καθόταν «ἐν χώρα καί σκιά θανάτου» (Ματθ. δΜατθ΄ 16).Ἔτσι, μέ τήν ἄδεια τοῦ τότε Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου Σεραφείμ τοῦ Βτοῦ ΄, διωρίσθηκε «Ἱεροκήρυξ τοῦ Γένους», πραγματοποιώντας τέσσαρες ἱεραποστολικές περιοδεῖες, ἀπό τά Δωδεκάνησα μέχρι τό Βεράτι καί τόν Ἀὐλῶνα, πού κράτησαν δέκα ἐννέα (19) ὁλόκληρα χρόνια.